اگر بخواهیم درباره ماهیت بازاریابی شبکه های اجتماعی کاملتر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهرهگیری از پلتفرمهای اجتماعی برای ایجاد ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وبسایت است. در این سیستم بازاریابی شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپینهای تبلیغاتی میشوید.
شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای آنلاین چه مزیتی می توانند داشته باشند
بدون شک همانطور که شما ساعتها از زمان خود را در شبکههای اجتماعی مختلف صرف میکنید، کاربران خیلی زیادی هم هستند که کمتر یا بیشتر از شما در این پلتفرمهای اجتماعی حضور دارند. ضمن اینکه تمام هدف این رسانهها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو سویه است که باعث میشود اثربخشی محتوا و فرایندهای بازاریابی شما بیشتر شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ولی باید هر برندی با توجه به ماهیت شغلی، مخاطبان هدف و بسیاری از موارد دیگر بستر مورد نظر خود را انتخاب کند.
مزایای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی
اجتماعی اهمیت زیادی دارد. بنابراین انتخاب این روش میتواند مزایای مهمی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
1. افزایش آگاهی از برند (Awareness)
2. تولید سرنخهای باکیفیت
3. بهبود نرخ تبدیل
4. برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
5. تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
6. افزایش ترافیک ورودی برای سایت
7. اثرگذاری رو سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
8. دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
9. افزایش وفاداری مشتریان
10. ایجاد ارزش افزوده
11. بهبود اعتبار برند
12. هزینه و اثربخشی خوب
13. رهبری بازار و رهبری فکری
14. تبدیل شدن به منبع محتوا
15. رفتارشناسی مشتری
16. راهاندازی امور مشتریان و پشتیبانی
17. انسانیسازی برند
انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد. ولی به طور کلی این راهکار در چهار دستهبندی اصلی تقسیمبندی میشود که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
1. شبکهسازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین)
2. میکروبلاگینگ (توییتر و تامبلر)
3. بهاشتراکگذاری تصویر (اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست)
4. بهاشتراکگذاری ویدیو (یوتیوب، فیسبوک لایو، پریسک
تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی
مزایا و اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای آنلاین
بدون شک همانطور که شما ساعتها از زمان خود را در شبکههای اجتماعی مختلف صرف میکنید، کاربران خیلی زیادی هم هستند که کمتر یا بیشتر از شما در این پلتفرمهای اجتماعی حضور دارند. ضمن اینکه تمام هدف این رسانهها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو سویه است که باعث میشود اثربخشی محتوا و فرایندهای بازاریابی شما بیشتر شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ولی باید هر برندی با توجه به ماهیت شغلی، مخاطبان هدف و بسیاری از موارد دیگر بستر مورد نظر خود را انتخاب کند.
مزایای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی
همانطور که گفتیم حضور و بازاریابی در در رسانههای اجتماعی اهمیت زیادی دارد. بنابراین انتخاب این روش میتواند مزایای مهمی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
1. افزایش آگاهی از برند (Awareness)
2. تولید سرنخهای باکیفیت
3. بهبود نرخ تبدیل
4. برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
5. تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
6. افزایش ترافیک ورودی برای سایت
7. اثرگذاری رو سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
8. دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
9. افزایش وفاداری مشتریان
10. ایجاد ارزش افزوده
11. بهبود اعتبار برند
12. هزینه و اثربخشی خوب
13. رهبری بازار و رهبری فکری
14. تبدیل شدن به منبع محتوا
15. رفتارشناسی مشتری
16. راهاندازی امور مشتریان و پشتیبانی
17. انسانیسازی برند
انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد. ولی به طور کلی این راهکار در چهار دستهبندی اصلی تقسیمبندی میشود که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
1. شبکهسازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین)
2. میکروبلاگینگ (توییتر و تامبلر)
3. بهاشتراکگذاری تصویر (اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست)
4. بهاشتراکگذاری ویدیو (یوتیوب، فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو)
تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی
برای اینکه بخواهید در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود موفق عمل کنید، تکنیک ها و ترفندهای زیادی وجود دارد. افراد مختلف با توجه به تجربیات خود موارد متنوعی را مطرح کردهاند. در ادامه به مهمترین نکات اشاره میکنیم:
1. تدوین استراتژی حضور و محتوا
2. استفاده از داستان سرایی و ابزارهای مناسب
3. پرداخت هزینههای لازم برای بازاریابی و تبلیغات
4. درنظر گرفتن محتوای ویدیویی به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی
5. رعایت موارد اصولی و بنیادی
6. استفاده از تبلیغات هدفمند
7. معرفی خودتان به عنوان منبع معتبر و موثق محتوا
8. استمرار در تولید و انتشار محتوا به ویژه محتوای ویدیویی
9. تمرکز ویژه روی برقراری ارتباط با فالوئرها
10. پوشش اخبار حوزه کاری
11. تبدیل مشتریان به سفیران برند
12. بهکارگیری محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
13. خطاب قرار دادن کاربران با اسم
14. برقراری تعامل دوسویه
15. شناخت دقیق مخاطبان هدف
16. همکاری با تیم فروش برای درک بهتر مسیر سفر مشتری
17. اجتماعی بودن
18. نمایش جنبههای جذاب کسب و کار
19. بیان موفقیتها و شکستها
20. پرسیدن سوال از فالوئرها
21. لحن و سبک سفارشی
22. خلق شخصیت برای برند
23. همکاری با اینفلوئنسرها
24. استفاده از آمار، ارقام و اینفوگرافی
25. برگزاری مسابقات و برنامههای چالشی